Kita telah mengetahui bagaimana bunyi-bunyi asas /a/.../i/...dan /u/.
Melalui kaedah fonemik, di dalam sesuatu perkataan itu terdapat bunyi-bunyi asas yang boleh digabungkan dan boleh dipisahkan.
Kali ini kita akan mengabungkan satu bunyi huruf yang baru iaitu /m/ dengan /a/ /i/ dan /u/.
Kak Ungku mulakan dengan bunyi huruf /m/ kerana ianya mudah untuk anak-anak mengingatinya dan menggabungkan bunyi /m/ dengan bunyi /a/, /i/ dan /u/.
Biar anak-anak dengar dulu kita bunyikan /m/...mmmmm. Tunjukkan pada bunyi /m/ dan kemudian suruh pula anak membunyikannya.
Contoh bunyi /m/:
Tekankan bunyi /m/ mmmmmm dalam mata.
Tekankan bunyi /m/ mmmm dalammuka.
Kemudian tanya kepada anak:
Apakah bunyi awalan dalam mmm..mata dan mmm..muka?
Anak jawab: /m/ mmm
Gabungan bunyi /m/ dan /a/.
Tunjukkan pada huruf m dan bunyikan /m/mmm
Kemudian tunjukkan pada huruf a dan bunyikan /a/ aaaa dengan membuka luas mulut kita.
Biar anak faham apabila kita gabungkan bunyi /m/ dan /a/ bunyinya adalah /ma/
/m/ + /a/ = /ma/ .......................... m a = ma
Gabungan bunyi /m/ dan /i/.
Tunjukkan pada huruf m dan bunyikan /m/mmm
Kemudian tunjukkan pada huruf i dan bunyikan /i/ iiii dengan senyum atau tersengih.
Biar anak faham apabila kita gabungkan bunyi /m/ dan /i/ bunyinya adalah /mi/
/m/ + /i/ = /mi/ .......................... m i = mi
Gabungan bunyi /m/ dan /u/.
Tunjukkan pada huruf m dan bunyikan /m/mmm
Kemudian tunjukkan pada huruf i dan bunyikan /u/ uuu dengan memuncungkan bibir kita.
Biar anak faham apabila kita gabungkan bunyi /m/ dan /u/ bunyinya adalah /mu/
/m/ + /u/ = /mu/ .......................... m u = mu
Bunyikan gabungan /m/ /a/ adalah /ma/
Tanyakan kepada anak: /m/ /a/ bunyinya apa?
Anak jawab : /ma/
Bunyikan gabungan /m/ /i/ adalah /mi/
Tanyakan kepada anak: /m/ /i/ bunyinya apa?
Anak jawab : /mi/
Bunyikan gabungan /m/ /u/ adalah /mu/
Tanyakan kepada anak: /m/ /u/ bunyinya apa?
Anak jawab : /mu/
Sekarang terus tunjuk pada bunyi ma......mi......mu.
Tunjuk berulang kali dan tidak semestinya mengikut susunan.
Sehingga anak memahami bahawa bila gabungan bunyi /m/ + /a/ adalah /ma/, /m/ + /i//mi/ dan /m/ + /u/ adalah /mu/.
Mengajar anak membaca:
- Kalau boleh mulakan pembelajaran dengan ayat penerang hati.
- Mengajar anak membaca dengan penuh kasih sayang dan sabar.
- Suasana tempat belajar mestilah selesa, tidak panas (keadaan panas akan merimaskan anak-anak) dan berangin.
- Jauh dari bunyi-bunyi yang menganggu tumpuan anak, seperti TV dan radio.
- Mengajar jangan terlalu lama bagi setiap sesi....lebih kurang 10 minit sahaja.
- Sekiranya anak-anak menunjukkan tanda kebosanan, berhenti dan jangan dipaksa.
- Waktu mengajar yang selesa untuk anak adalah sebelah pagi dan petang. Sekurang-kurangnya anak-anak belajar membaca lebih kurang 20 minit sehari.
- Pastikan anak-anak tidak letih (seperti selepas bermain) dan tidak terlalu kenyang.
- Selalu berikan pujian setiap kali anak dapat membunyikan dengan baik.
- Sekiranya menggunakan buku Bacalah Anakku atau Cepat Baca, setiap kali anak-anak berjaya mengenali bunyi-bunyi tersebut, tampalah stickers yang disukai oleh anak.
Contoh: Kak Ungku suka lekatkan stickers Hello Kitty (bagi pelajar perempuan). Tandakan dengan OK dan senyuman. Anak-anak pasti akan gembira dan bersemangat.
0 comments:
Post a Comment